Tiistaiaamuna, ja itse asiassa pitkälle
iltapäivään luokassa oli kumman vähän porukkaa. Ei haitannut, oli helpompi heti
aamusta mennä pulisemaan englantia ihmisille. Siinä tulikin sitten juteltua
aika monelle ja vähän paremmin tutustuttua. Jatkoin ihmisten piirtämistä, mutta
päivän loppua kohden alkoi jo väsyttää.
Opettaja tuli sanomaan, että pitäisi
keksiä jokin projekti näiden kolmen viikon ajalle, sellainen mikä oikeasti
kiinnostaa. Tuntuu oudolta, kun täällä on niin vapaat kädet, en ole tällaiseen tottunut
ja päässä lyö tyhjää. Mahdollisuuksia olisi piirtämisestä ja maalaamisesta linoleikkaukseen
ja kuvanveistoon. Uskoakseni pystyisin kyllä keksimään itselleni aiheen
viikoksi, mitä työstää tylsistymättä joka päivä seitsemän tunnin ajan, mutta
entä sen jälkeen? En oikein tiedä mitä täällä voi tehdä...
Opin uutta: kun täällä sanotaan ”printing”,
puhutaan grafiikan vedostamisesta eikä suinkaan tulostamisesta….
Sivu omasta ylimääräisestä projektistani,
tarkoituksena harjoitella asentojen ja liikkeen piirtämistä
Uusia ideoita
Pikapiirros |
Keskiviikkona siirryttiin uuteen luokkaan, olemme siellä keskiviikot ja torstait. Tämä on level 6-luokka, eli ilmeisesti
toisen vuoden opiskelijoita. Heillä kurssiin kuuluu olennaisesti mahdollisuus
vaihto-opiskeluun Suomessa, (kyllä, nimenomaan Suomessa!) ja laskin, että jopa 15
oppilasta luokalta olikin käyttänyt tilaisuuden hyväkseen!
Päivän aluksi uusi opettajamme jutteli
meille pitkään. En ollut vielä eilisen jälkeen keksinyt mitään ideaa
projektiin, ja hän kyselikin mitä tekisimme tai mitä yleensä olemme Suomessa
tehneet. Hän ehdotti meille aihetta ’difference and similarity’, eli eroja ja
samankaltaisuuksia Irlannin ja Suomen välillä.
Aloimme Reetan kanssa pohtia aihetta ja
kypsyttelimme ajatusta. Päätimme tehdä tästä yhteisen projektin
matkakertomuksen muodossa. Kertoisimme ajastamme Irlannissa samalla huomioiden
eroja ja samanlaisuuksia tekstin, piirrosten ja valokuvien avulla. Projektille
sopisi tehdä se kirjan muodossa ja opettajat olivatkin innoissaan meille
opettamassa kirjansidontaa.
Saimme katsoa parin oppilaan notebookia,
eräänlaista päiväkirjatyyppistä luonnosvihkoa, jollaisia täällä kannustetaan
pitämään. Oppilaat olivat saaneet siihen enemmänkin ohjeistusta,
varsinkin ennen matkaansa Suomeen.
Kuvausreissu
Päivä oli tuulinen ja sateinen, mutta
illalla menimme silti ulos kuvaamaan. Kävelimme Spiddalin uudella laiturilla ja
kuvasin pilviä ja rantakiviin lyöviä aaltoja. Välillä sade kasteli, mutta tuuli kuivasi
vaatteet nopeasti.
"Uusi laituri" |
Viikonloppu lähestyy
Projektin pähkäily jatkui torstaina.
Teimme suunnitelman kirjan sisällöstä pienen lehtisen muodossa ja sain
ensimmäisen luonnoksen valmiiksi. Ennen poislähtöä tein nopeahkon piirroksen
koulumme julkisivusta, tulos oli huomattavasti edellisen päivän väkerrystä parempi,
nyt kun ei sattunut satamaan.
Iltapäivällä lähdimme mukaan katsomaan
kylän lasten treenejä. Kyseessä oli paikallisten suosima laji, gaelilainen
jalkapallo (an pheil Ghaelach). Se muistuttaa hyvin paljon jalkapalloa, paitsi
että pallon saa ottaa käteen. Oli kauden ensimmäinen peli naapurikylää vastaan.
Otin tavoitteeksi Irlannissa oloni ajan
vapaa-ajalla mennä ulos piirtämään mallista jotakin vähintään joka toinen
päivä. Armottoman sateen sattuessa sallittakoon sisällä piirtäminenkin… Pelin alkua odotellessa piirsin kentän
toisella puolella olevia puita.
Taidehistoriaa(?)
Täällä on aamuisin erityisen ikävä nousta
aikaisin ylös, peiton alla kun on niin kovin lämmin, ja peiton ulkopuolella taas
niin kovin kylmä. Perjantaina herääminen ei kuitenkaan ollut ollenkaan niin
kamalaa, sillä sai nukkua pidempään, koulu kun alkoi vasta kello 11.
Lukujärjestyksen mukaan oli luvassa
taidehistoriaa. Sitä ennen oli tiedossa koulusta valmistuneen oppilaan (joka muuten
sattui olemaan kahden koulun opettajan poika) luento erilaisuudesta ja
rasismista. Tunnille saapui myös kaksi turkkilaista opettajaa ja oppilasta,
joiden tarkoituksena on tutusta GTI:n opetustapoihin.
Luento oli mielenkiintoinen, ja huomasin
yllättävän asian; vaikka ymmärsin englannin kielisen luennon, niin pitkän
puheen seuraaminen oli silti vaikeaa ja jälkeenpäin pystyin mielessäni
kertaamaan vain luennon pääasiat. Tämän jälkeen muutaman oppilaan ryhmä
esitteli vielä jonkin tekemänsä jutun mistä en ihan päässyt kärryille… Sen
jälkeen porukka alkoi valua ulos luokasta, joten oletimme taidehistoriattoman
taidehistorian luennon päättyneen. Päivä jäi sen verran lyhyeksi, että otin
koulusta aloittamani piirustuksen mukaan ja jatkoin sitä asunnolla.
Kanttiinissa asioidessani sain käteeni
erikoiskolikon. Irlannissa on painatettu juhlakolikoita sata vuotta sitten syttyneen
pääsiäiskapinan muistoksi. Kapina tukahtui Britannian aseelliseen ylivoimaan,
mutta siitä alkoi muhia ajatus Irlannin itsenäistymisestä. Vuosipäivä on ollut
kovasti esillä, asia on irlantilaisille lähellä sydäntä.
Irlannin ihmeitä
Ruokaostoksilla ihmetytti: voiko noin iso
paahtoleipäpussi oikeasti maksaa alle euron?? Hyllyssä oli rivissä
pussikaupalla erimerkkisiä yllättävän halpoja leipiä. Meidät oli viety
ihmeelliseen ruokakauppaan. Siinä taas nähtiin yksi hyvä puoli isäntäperheessä
asumisesta; paikalliset kyllä tietävät missä kannattaa käydä.
Tapoihin on vielä jonkin verran
totuttelemista. Kun tervehdykseksi kysytään kuulumisia, vastataan ”I’m good,
how are you?” Tähän mennessä olen aina onnistunut tervehtimään ja sanomaan ”fine
thanks”, mutten ole vielä sisäistänyt tapaa kysyä kuulumisia vastaan. Heti
tämän ohjeistuksen jälkeen tapasimme taas uuden hepun, joka tuli käsipäivää
esittäytymään. Koko kohtaus oli niin nopeasti ohi, että ehdin vain vastata ”fine
thanks, nice to meet you” ja heti jälkeenpäin tajusin, että olisi voinut
kysäistä niitä kuulumisia, mutta ukkelilla oli jo muuta tekemistä. Lauantaina
onnistuin ensimmäistä
Joko projekti alkaa pikku hiljaa hahmottua? Minusta tuo on oikein hyvä ajatus, että yrität piirtää vapaa-aikana mallista. Voisiko tätä yhdistää jotenkin siihen projektiin?
VastaaPoistaOpettajien antama tehtävä Suomen ja Irlannin eroista on myös hyvä.
Olen samoilla linjoilla siinä, että olisi hyvä, jos olisitte eri kursseilla ja tunneilla. Sitä tulee helposti puhuttua suomea, jos toinen on samassa tilassa. Tietenkin tämä tuntuu aluksi pelottavalta, mutta kulttuurista ja kielestä oppii paljon enemmän. Lisäksi tämä tukee ammatillista kasvua.
Todella kiva, että lähetät myös kuvia töistäsi. Tuo havaintoon perustuva piirustus on erittäin hyvä juttu.
Minkälainen opiskelijoiden taso muuten on?
Nyt tehdään koulussa sitä kirjaprojektia Irlannin ja Suomen eroista. Sen jälkeiselle ajalle en ole tämän enempää pystynyt suunnittelemaan kun en tiedä mitä meidän varalle on suunniteltu. Elikkä useampi mallista maalattu vesivärityö. Oppilaita on täällä monen tasoisia, käytännössä koulu kestää vuoden jos ei halua olla vielä yhtä lisävuotta. Ihmiset tulevat tänne kaikenlaisista taustoista, toisilla ei välttämättä ole aiempaa kokemusta ja toisilla taas voi olla enemmänkin, käytännössä mitä nyt on sattunut itsekseen tekemään. Ikäjakaumakin on isompi kuin meillä Suomessa.
Poista